Seni Dalam Berbicara
THEORY TO PRACTICE .
Seni dalam bicara.
Tajuk pun dah best.
Alhamdulillah Allah rezekikan menuntut ilmu dengan Puan Maznah Ibrahim.
Alhamdulillah Allah rezekikan menuntut ilmu dengan Puan Maznah Ibrahim.
Banyaknya didalam Al Quran disebutkan mengenai bicara.
Qaulan Sadida...bicara yang jujur
Qaulan Ma'rufa...bicara kepada kebaikan
Qaulan Baligha...bicara yang membekas dijiwa
Qaulan Maisaro...bicara yang baik dan layak dibicara
Qaulan Karima...bicara mulia
Qaulan Sadida...bicara yang jujur
Qaulan Ma'rufa...bicara kepada kebaikan
Qaulan Baligha...bicara yang membekas dijiwa
Qaulan Maisaro...bicara yang baik dan layak dibicara
Qaulan Karima...bicara mulia
Saya share sedikit apa yang dipelajari dari Pn Maznah dan saya praktikkan pagi ini.
Semasa sarapan Uwais (7 tahun)melahirkan rasa tidak puas hati kepada Kak Abby.(13 tahun).
Uwais mula bercerita "kak abby tu bu.....
Bla..bla..bla"
Uwais mula bercerita "kak abby tu bu.....
Bla..bla..bla"
Selalunya keadaan begini saya akan terus menegur dengan menggunakan potongan ayat Al Quran.Tanpa menunggu anak menghabiskan bicara.
Tetapi hari ini saya praktikkan ilmu baru.
Kata Pn Maznah biar anak 'muntahkan'
apa yang ingin disampaikan.
Jika ibu cepat mencelah anak tidak dapat meluahkan (memuntahkan) maaf ,emosi sepenuhnya. Ibu kena bersabar juga sebagai tanda meraikan dan menghormati anak.
Kata Pn Maznah biar anak 'muntahkan'
apa yang ingin disampaikan.
Jika ibu cepat mencelah anak tidak dapat meluahkan (memuntahkan) maaf ,emosi sepenuhnya. Ibu kena bersabar juga sebagai tanda meraikan dan menghormati anak.
Sekarang saya faham apa yang Uwais tidak puas hati.(Kemahiran mendengar teknik pertama dari 10 teknik Pn Maznah)
Uwais tidak puas hati kerana asyik dia kena buat kerja(mengemas selepas sarapan).
Step by step (praktikal)
1-ibu mendengar
2-ibu dorong Uwais utk terus bercerita tanpa mencatas (tunjuk minat nk dengar)
3-ibu duduk sama level dgn Uwais (agar ibu tak marah kedua2 anak)tujuan duduk utk turunkan energy .waktu berdiri energy tinggi (Allahuakbar hebatnya Rasulullah.kan ini teori Rasulullah)
4-ibu komunikasi dgn Uwais guna potongan ayat Al Quran.
2-ibu dorong Uwais utk terus bercerita tanpa mencatas (tunjuk minat nk dengar)
3-ibu duduk sama level dgn Uwais (agar ibu tak marah kedua2 anak)tujuan duduk utk turunkan energy .waktu berdiri energy tinggi (Allahuakbar hebatnya Rasulullah.kan ini teori Rasulullah)
4-ibu komunikasi dgn Uwais guna potongan ayat Al Quran.
Ibu dorong Uwais buat baik dgn membaca ayat Al Baqarah ayt 195 sambil menterjemah makna
"Buatlah baik Uwais.Allah meyayangi orang yg buat baik".
"Buatlah baik Uwais.Allah meyayangi orang yg buat baik".
Ibu ingatkan Uwais (remind n repeat)
"Uwais ingat tak kalimah khoffat dan saqulat"?
"Uwais ingat tak kalimah khoffat dan saqulat"?
Apa makna khoffat ?
Apa makna saqulat?
(Masa sampaikan ini Uwais dah duduk dipangkuan ibu)
"Saqulat ..berat,khoffat ringan"?.
Apa yg berat apa yg ringan?
Ingat tak ?(banyak menyoal anak untuk membiasakan anak berfikir)
"Berat timbangan amal ringan timbangan amal " Uwais memberi jawapan.tanda dia faham .Uwais dan saya sedang mengaitkan situasi dengan Srh Al Qariah.
Apa makna saqulat?
(Masa sampaikan ini Uwais dah duduk dipangkuan ibu)
"Saqulat ..berat,khoffat ringan"?.
Apa yg berat apa yg ringan?
Ingat tak ?(banyak menyoal anak untuk membiasakan anak berfikir)
"Berat timbangan amal ringan timbangan amal " Uwais memberi jawapan.tanda dia faham .Uwais dan saya sedang mengaitkan situasi dengan Srh Al Qariah.
Uwais bangun dari pangkuan sambil berkata
"Ibu, kalau ibu dah habis sarapan cakap pada Uwais "
"Ibu, kalau ibu dah habis sarapan cakap pada Uwais "
"Kenapa "? Saya bertanya.
"Uwais nak kemas semua "
Alhamdulillah.terimakasih Allah.( Doa syukur Nabi Sulaiman Srh An Naml ayt 19)
Terimakasih Puan Guru Pn @maznah. Ibrahim.
Tq Pn Anne Majid yg berusaha menyediakan tempat utk kami menuntut ilmu.
Terimakasih Puan Guru Pn @maznah. Ibrahim.
Tq Pn Anne Majid yg berusaha menyediakan tempat utk kami menuntut ilmu.
Comments
Post a Comment